JERING :)

Assalamualaikum :) 
hmm . BUSUK NYE ! nak tahu ape yang busuk . sebenarnye time aku ngah online tetibe 1  bau yang . . 
err . busuk ya ampuu. aku terus kuar bilik dan g dapur , 
rupenye mak aku rebus JERING ! Atau org jawa pangil jengkol
busuk la buu . sakit kepala bau dea . adoooyyy . :(
da la tengah pikir pasal jamuan tok hary guru , bau tuh lagy demam aku dibuatnye .
seriuss weh , memang busuk giler . dapur dengan bilik aku pnye la jauh , tapy stiil bau bile mak aku rebus 
benda alah tu . yang lawak nye adik aku aina tuh pakai mask wat homework kat bawah . HAHA :)
ibu cakap , memang la busuk tapy khasiat jering tuh banyak aw !
korang penah tengok tak rupe jering tuh macam mane ? okeh , jum aku share ;

ini jering . JERING taw . HAHA

khasiat jering :)
aku sempat search goggle ape khasiat jering niyh sebab aku tengok orang yg suka mkn
jering niy kaau makan jering samoai tak hengat dunia . aku usha la . rupenye banyak khasiat nye .
baru aku tau . tapi aku nak makan tuh m harapan la . tapi mane tau kan ,  1 day aku 
akan cube ? err ?? tengok la kalau sanggup . heee :)
niy sedikit information tentang jering yg aku sendiri tak tau .

Jering sememangnya tumbuhan asli di negara ini. Daripada kajian yang dijalankan didapati jering mengandungi sebanyak 3.5% protein, 0.1% lemak, 1.7% karbohidrat, kalsium, fosforus, besi, dan vitamin A, B, dan C. Biji jering enak dimakan sebagai ulam dengan pelbagai sos pencicah tempatan mengandungi sejenis sebatian alkoloid yang boleh memberi rangsangan membuang air besar. Tetapi biji jering juga mengandungi bahan toksid yang dikenali sebagai asid jengkolik. Sekiranya kita memakan terlalu banyak kita akan mengalami ‘sembelit jering’. Ini berlaku kerana asid jengkolik yang banyak terkumpul dalam badan akan membentuk hablur dalam buah pinggang dan akhirnya akan menyumbat pundi kencing. Namun bagi pesakit kencing manis, jering boleh menjadi penawar yang berkesan. Ini kerana kandungan sebatian alkoloid di dalamnya mampu meneutralkan kandungan gula dalam badan.


ps : Korang yang makan jering tuw jangan lupe beli pewangi tandas eh ? HAHA
dan jangan lupe makan LESTERIN sebab ? paham paham lah . HAHA

tengs follow dan bace eh ? sharing is caring :)

4 comments:

dott said...

sy tak pena mkn jering . besar semacam jee bentuknye :p
is following you :)
dottsaja.blogspot.com

amalinaizyan said...

hahaha . saya pown tak penah . tapi ape salah nye kalau mencoba :)

niyna | rara said...

siyes we, kalau makan jering pastu tak gosok gigi memang bau macam . . . . HAHAHA

amalinaizyan said...

haha , test la mkn.,